A csomagolástervezés az egy nagyon sokrétű folyamat. Sokszor célszerű iparágtól vagy terméktől függően az is, ha többen dolgoznak rajta, különféle területekről.
Mi az amit magába foglal:
- Termék védelmét
- Márkaidentitás kommunikációját
- Fogyasztói élmény erősítését
- Fenntarthatósági szempontokat
A nagyon régi időkben, a csomagolásnak azt az egyedüli, elsődleges funkcióját kellett betöltenie, hogy védelmet nyújtson a termékeknek. Ma már egy komplex kommunikációs eszközként használható, művészeti forma és stratégiai döntés egyben. Mostanra túlmutat az egyszerű védelmi funkcióján.
Egy modern megközelítésben ezekre érdemes figyelni csomagolások esetében:
- Funkcionális formatervezés: Egy csomagolás sosem lehet öncélú, funkcionálisnak és könnyen kezelhetőnek kell lennie. Így egyre több a tudatos és funkcióval rendelkező csomagolás.
- Vizuális kommunikáció: A formától egészen a felhasznált anyagokon át, legyen szó betűtípusról vagy színekről, végighaladva a szöveges tartalomig. Egy jó csomagolás képes vizuálisan márkahűen kommunikálni.
- Anyagtechnológiai ismeret: Ugyanúgy, ahogy bármilyen nyomdai technológiával készülő termék vagy kommunikációs anyag esetében. Itt kifejezetten igaz az a mondás, hogy nem mindegy hogy mit és milyen anyagra nyomtatunk. Legyen szó fenntarthatóságról vagy elérni kívánt célcsoportról, egészen a felhasználási területig. Ezek mind képesek befolyásolni a végeredményt.
- Márkastratégiai gondolkodás: Több annál, hogy kell mert mindenki másnak van. Mikor márkastratégiai szempontból nézzünk, a csomagolástervezésen keresztül hosszútávon megmaradhatunk az emberek fejében, tényleges hatást érve el. Például az új Tropicana logó- és csomagolásnak az lett az eredménye, hogy rengeteg bevételtől estek el. Mert az emberek hozzászoktak az évek, évtizedek óta fenntartott vizuális képhez és az új egyrészt kevésbé nyerte el a tetszésüket, másrészt nem ismerték fel korábban szeretett márkájukat.
- Felhasználói élménytervezés: Legjobb példa erre az Apple termékek csomagolása. Az elejétől a végéig egy egyértelmű, mégis mind anyaghasználati, tervezési és felhasználói oldalról annyira átgondoltnak ható dolognak érezzük, így nem véletlen, hogy sokan konkrétan a polcokra teszik mint dísz.
Miért létfontosságú a professzionális csomagolástervezés?
Gazdasági eredmények
- Képes már rövid-, de hosszútávon is növelni a márka értékét.
- Befolyásolni tudja a vásárlói döntéseket.
- Egy jó csomagolással csökkenteni lehet a logisztikai veszteségeket.
Remek kommunikációs eszköz
- Versenyelőnyt tud teremteni
- Egy erős vizuális márkaüzentet hordoz magában
- Megszerezheti a vágyott, jó első benyomást
Érdekesség
Különböző kutatások szerint, a vásárlók több mint 70%-a dönt csomagolás alapján a vásárlásakor. Kifejezetten igaz ez abban az esetben, ha a termékek ára megegyezik. Hajlamosabbak vagyunk magasabb hozzáadott értéket és jobb minőséget társítani, csak a csomagolás által.
Ehhez kapcsolódóan megfigyelték, hogy a prémium csomagolástervezés akár 30%-kal növelheti egy terméknek az elképzelt értékét.
Összegzés
A csomagolástervezést nem nevezhetjük luxusnak, tekintsünk inkább úgy rá mint egy hosszútávú, stratégiai szükségszerűségre. Egy olyan kreatív folyamat, ami rengeteg szakterület tud összekapcsolni. Képes ötvözni a grafikai tervezést, a mérnöki tudást/szemléletet és a marketinget.
Kapcsolatfelvételhez a képre, ajánlatkéréshez kattints ide.
No Comments.